Hovedsponsor

Berg Sparebank

Gullsponsor

Halden SpareBank1

Spenst

Kynningsrud

Jensen & Scheele Bil

Cato Ringstad

Halden Arbeiderblad

Umbro

Sølvsponsor

Thon

Haby

BDO

Bronsesponsor

Leif Grimsrud

Odin Media

Radio Prime

Skilt & Fasadehjelpen

Øvrige samarbeidspartnere

Den relative alderseffekten - Av Jørgen la Cour Strand

Av Administrasjonen


Kan fødselsdato ha innvirkning på hvor langt en fotballspiller kan komme?

I barne- og ungdomsfotball så konkurrerer spillere i samme årgang mot hverandre, og denne inndelingen er for å redusere effekten av psykologiske, tekniske, fysiske og sosiale ferdigheter. Denne inndelingen er selvsagt med gode hensikter, men den kan ha en stor negativ sideeffekt, fordi unge spillere som er født i Desember sammenlignet en som er født i Januar kan ha store individuelle ulikheter. Det er dette som er den relative alderseffekten, og de langsiktige konsekvensene kan i verste fall medføre at spillere slutter fordi de ikke utvikler seg i samme tempo.

Denne alderseffekten gir selvfølgelig spillere en vanskeligere oppgave i å vise seg frem, og blir ofte ”oversett”. Det bemerkelsesverdige i en negativ retning er at forskning og studier, blant annet fra Barnsley et al (1991) og Thompson et al (2004), viser at det er en solid sammenheng mellom fødselsdato tidlig på året, og suksess i fotball. En studie utført i 10 europeiske land kunne avsløre noen interessante, men overraskende fakta. Studien som ble gjennomført på landslagene fra U-15 nivå til U-18 nivå avdekket at det var en overrepresentasjon av spillere født i de første tre månedene av året. I tillegg kunne studien også avdekke at det samme tallet var lik i UEFAs U-16 turneringer. Lignende funn er også gjort i tysk fotball, hvor det var en overrepresentasjon av spillere født kort tid 1. januar, som tydelig viste at fødselsdato på ungdomsspillere systematisk påvirker spillernes profesjonelle karriere.

Fotballspillere med en overlegen relativ alderseffekten synes å dra en fordel av de fysiske og psykologiske fordelene ved å være født tidlig på året enn sine "yngre" motspillere, og derfor har en større mulighet for å lykkes. Den relative alderseffekten viser tydelig at den har en stor innvirkning på talentutvikling fra en tidlig alder, og studier har rapportert signifikante forskjeller innen fotball. Likevel, det interessante men umulige spørsmålet er hvor mange unge fotballspillere som forsvinner fra spillet hvert år på grunn av den relative alderseffekten? Ganske mange.

Så kan man spørre seg hvorfor man da differensierer i trening og kamper. Nettopp differensiering er et ”hett” tema i dagens barne,- og ungdomsfotball, men det er ekstremt viktig å vite forskjellen på differensiering og ”topping”. Topping referer til at man kun har som mål å vinne kampen, hvor fokuset på utvikling blir neglisjert. Differensiering skal skje fordi all læring går gjennom det emosjonelle senteret i hjernen, og hvis spillere ikke klarer å hevde seg på trening og kamp, vil det ha en stor negativ effekt fordi de føler at de aldri strekker til. Spillerne vil bli ”ødelagt” emosjonelt ved å stadig få tilbakeslag ved å ikke levere på et forventet nivå. I tillegg vil de beste spillerne ikke ha nok utfordringer, noe som resulterer i at utviklingen stopper opp. Derfor skal man differensiere.

Spillerutvikling handler om én ting, nemlig læring. Læringen er todelt, det handler om nevrologi og pedagogikk. Læringen må bli ”godkjent” av spillergruppen, og av det øvrige miljøet, og der kommer det emosjonelle inn. Dette er alfa og omega når det kommer til spillerutvikling, og for å oppnå maksimalt utbytte emosjonelt må vi bevege oss bort fra det gammeldagse konkurranseprinsippet. Forskning og studier har vist at prestasjon og konkurranse ikke har noen verdi når det gjelder spillerutvikling. Fotballtrenere er nødt til å forstå at spillerutvikling handler om læring. Et godt eksempel er Spania, en fotballnasjon der hovedfokuset i spillerutviklingen ligger på læring fremfor konkurranse, og ser man på dette og de resultatene spanske klubb- og landslagene har hatt de siste årene, så er det en soleklar bekreftelse på at fokuset bør ligge på læring, og ikke konkurranse i treningshverdagen.

Jørgen



Kilder:
1. Barnsley, R., Thompson, A. and Legault, P. (1992). Family Planning: Football Style. The Relative Age Effect in Football. International Review for the Sociology of Sport, 27(1), pp.77-87.

2. HELSEN, W., VAN WINCKEL, J. and WILLIAMS, A. (2005). The relative age effect in youth soccer across Europe. Journal of Sports Sciences, 23(6), pp.629-636.

3. MASSA, M., COSTA, E., MOREIRA, A., THIENGO, C., LIMA, M., QUISPE, W. and AOKI, M, 2014. Efeito da idade relativa no Futebol: o estudo de caso do São Paulo Futebol Clube. Rev. Bras. Cineantropom. Desempenho Hum. 16(4), pP.399-405

4. OSTAPCZUK, M. and MUSCH, J, 2013. The influence of relative age on the composition of professional soccer squads. European Journal of Sport Science, 13(3), pp.249-255.

5. THOMPSON, A., BARNSLEY, R. and STEBELSKY, G, 1991. "Born to play" The Relative age Effect and Major League Baseball. Sociology of Sport Journal, 8(1), pp.146-151.


Foto: Administrasjonen
Publisert: 04.05.2015
 Neste A-kamp >   
Kampoppsett/tabell

Billetter/sesongkort
 
 Øvrige kamper >   
Rekrutt:
Junior:

Strupe direkte

Strupe akkurat nå

Overvåking levert av:
GDX

Banestatus: Åpent

Kvik-TV

billig nike free run billig nike free run sko nike free run billig billig nike free billig nike free run dame kjøp nike free run billig billig nike free run norge